Η ανεμελιά του καλοκαιριού φτάνει στο τέλος της. Τη σκυτάλη παίρνει σιγά σιγά η γλύκα και η ανυπομονησία των πρώτων ημερών στο σχολείο. Πολλές οι λίστες που πρέπει να οργανωθούν, πολλές οι απαιτήσεις της προσαρμογής σε μία νέα τάξη. Για τους μαθητές και τις μαθήτριες με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1, αλλά και για τους γονείς τους, έρχονται να προστεθούν ορισμένες επιπλέον υποχρεώσεις. Πώς μπορεί να γίνει μία ομαλή προσαρμογή στην καινούργια σχολική χρονιά με λιγότερη αγωνία και άγχος;
Προγραμματίστε μια συζήτηση με τον σχολικό νοσηλευτή και το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου με σκοπό την πλήρη ενημέρωσή τους όσον αφορά τις ανάγκες του παιδιού λόγω της ύπαρξης του Διαβήτη Τύπου 1. Ενημερώστε για το πρόγραμμα που πρέπει να ακολουθείται. Εάν το παιδί σας έχει αντλία ινσουλίνης, δημιουργείστε μια λίστα με το πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις (βαθμονόμηση, χρήση του υπολογιστή δόσης πριν το γεύμα κτλ.).
Δημιουργείστε μία λίστα με τα απαραίτητα αναλώσιμα που πρέπει να υπάρχουν πάντα στο σχολείο και δώστε την στον αρμόδιο εκπαιδευτικό. Μπορείτε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, να ελέγχετε και να συμπληρώνετε τυχόν ελλείψεις. Μια ενδεικτική λίστα με τα απαραίτητα μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα: 
  1. μετρητή γλυκόζης αίματος, ταινίες, σκαρφιστήρες και στυλό τρυπήματος
  2. πένες ινσουλίνης, βελόνες και φιαλίδια ινσουλίνης
  3. θεραπεία υπογλυκαιμίας
  4. καθετήρες, δεξαμενές, μπαταρίες (σε περίπτωση αντλίας ινσουλίνης)
  5. αισθητήρες μέτρησης γλυκόζης (σε περίπτωση συστήματος συνεχούς καταγραφής- CGM)
  6. κιτ έκτακτης ανάγκης ( ένεση/ ρινικό σπρέι γλυκαγόνης)  
Μπορείτε επίσης να παρέχετε μία λίστα με τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας και της υπεργλυκαιμίας αντίστοιχα. Με αυτό τον τρόπο, οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να αναγνωρίσουν ενδεχόμενα συμπτώματα στο πρώιμο στάδιο και να δράσουν αναλόγως. Τα συνήθη συμπτώματα της υπογλυκαιμίας μπορεί να είναι αίσθημα πείνας, τρέμουλο, εφίδρωση, αίσθημα ζάλης, υπνηλία, ταχυπαλμία κ.α. Τα συνήθη συμπτώματα της υπεργλυκαιμίας μπορεί να είναι πολυδιψία, διαταραχή της συνείδησης, ευερεθιστότητα, συχνοουρία, αίσθημα εξάντλησης, θολή όραση κ.α. 
Εάν το φαγητό παρέχεται από το σχολείο, ζητήστε να γνωρίζετε τα συστατικά των γευμάτων προκειμένου να υπολογίσετε τους υδατάνθρακες. Εάν ετοιμάζετε εσείς το γεύμα, να περιλαμβάνετε πάντοτε ως πληροφορία τα γραμμάρια ή τα ισοδύναμα των υδατανθράκων και την αναλογία υδατανθράκων – ινσουλίνης για το ανάλογο γεύμα/ σνακ.

Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά, γεμάτη με γνώση και όμορφες εμπειρίες!


Αναφορές

1. Papayanakos, A. (2021). Returning to school with Type 1 Diabetes. Retrieved from https://www.medtronicdiabetes.com/loop-blog/returning-to-school-with-type-1-diabetes%E2%80%AF/